Rozhovor s Tomášem Hnilicou z firmy LG
Pro naše zákazníky nám Peter Halmo zástupce společnosti XEROX CZECH REPUBLIC S.R.O., odpověděl na pár otázek, které by vás všechny mohly zajímat – více o rozhovoru zde.

Jaký jste šéf?
Zakládám si na dobrých vztazích a fungování týmu, i proto se snažím být v Česku i na Slovensku co nejvíce fyzicky. Věřím, že jsem dobrý lídr, který poslouchá svůj tým a zná ho. Dokážu být empatický, aniž bych ztratil směr. To je podle mého názoru momentálně obrovský úkol pro každého manažera. Ten musí tým podržet, neomylně vést k cíli a zároveň chápat, v jakých složitých podmínkách se jeho lidé ocitají. Musí dokázat lidi motivovat i v nejsložitějších situacích, vidět nové možnosti a reagovat pružně. Nejde o nové nároky, ale základní vlastnosti dobrého lídra. Jen doba odhalila jejich důležitost.
Kdo/co Vás ovlivnil/o při výběru Vašeho povolání?
Práci v prostředí IT jsem poznával a podvědomě vnímal už během mého dětství, protože oba moji rodiče pracovali v IT sektoru a v IT službách. Často jsem tak poslouchal jejich rozhovor o pracovních problémech a automaticky si osvojil výrazy z „počítačové hantýrky“. Už v mém brzkém dětství jsme měli doma počítač s tiskárnou – a to byl 1. impuls seznámit se s počítačovými hrami a s textovým editorem, zkusit si napsat nějakou školní úlohu a současně ji i vytisknout. Proto i rozhodnutí o výběru střední školy byl motivovaný informatikou.
Čím je pro Vás IT obor zajímavý?
IT obor je pro mě zajímavý tím, že je vždy na špičce nějakého vědecko-technického pokroku. To nutí mě i moje okolí učit se mnohé zajímavé věci, které nám umožňují jít napřed v profesním i osobním životě.
Co byl první impuls, že chcete pracovat právě ve Vaší firmě?
S pojmem Xerox jsem se setkal už jako student. Tehdy se velmi používanému kopírování dokumentů říkalo xeroxování, jelikož většina prvních zařízení pro kopírování byla produktem společnosti Xerox. Práce pro tuto světovou společnost byla pro mě tehdy nedostihnutelná práce snů. Dnes je pro mě obrovskou výzvou a ctí pracovat v tak dobře na trhu zavedené mezinárodní společnosti.
Co Vám z dosavadního studia či praxe bylo nejužitečnější?
Samozřejmě základy managementu, které jsem získal studiem na Fakultě managementu Univerzity Karlovy, ačkoli už jako malý chlapec jsem vždy na otázku „Čím budu v dospělosti?“ vážně odpověděl - manažerem. Po ukončení vysoké školy jsem odešel pracovat do Anglie, kde jsem se zdokonalil v angličtině. Následně se mi podařilo získat práci ve společnosti IBM v Londýně, zde jsem získal cenné zkušenosti z obchodních jednání s anglickými odběrateli s odlišnou mentalitou jak u nás doma. A práce ve všech společnostech, ve kterých jsem doposud pracoval, byla užitečná. A věřím a doufám, že nejen pro mě.
Co Vám nejvíce pomáhá při práci? Co Vás v práci nejvíce motivuje?
Abych se mohl plně soustředit, dodržuji několik pravidel. Dělám si vědomé pauzy. Držím se pracovní doby - nebo se o to alespoň snažím. V neposlední řadě se snažím relaxovat například u sportu. Inspiraci hledám u svých kolegů, rodiny a kamarádů. Mám to štěstí, že mám kolem sebe hodně inspirativních, chytrých a šikovných lidí. A to je pro mě nesmírně důležité. V Xeroxu mě motivuje ta různorodost, jiná mentalita, jiný přístup, jiné priority a fakt, že musíte reagovat na více podnětů, nutí i mne držet krok.
Je něco, co Vás na práci opravdu štve? Co byste na své práci chtěl změnit?
Sem tam uvažuji, co se mi na mé práci líbí a naopak, co ne. A co mě zlobí? Když jsou někteří kolegové v požadavcích kladených na firmu náročnější než v požadavcích kladených na sebe. Někdy si neuvědomují nebo nechtějí uvědomit, že úspěšnost je v týmovosti. A že mohou něco změnit na sobě? Může to být mým přáním. V každém případě změna je důležitou podstatou pracovního života a mým cílem je být dostatečně připraven všechny možné změny pohotově řešit!
Na jakou svou činnost jste nejvíce hrdý za poslední měsíce?
Nejvíce pyšný jsem na tým. Na to, že i za těchto ztížených podmínek, ve kterých se všichni nacházíme, jsou schopni jet naplno a hledat nové příležitosti. Že jsou schopni se adaptovat na nový způsob práce a že se nám daří dobře fungovat. Jsem rád, že se mi daří řídit týmy i na dálku a bez toho, abychom se společně setkávali, i když to už nám všem citelně chybí.
Co rád děláte, když zrovna netrávíte čas v práci?
Volný čas trávím nejraději s přáteli, v přírodě. Cestování je moje velká vášeň, kterou teď nemůžu moc provozovat, ale snad se vše zase vrátí do normálu. Rád propojuji variantu, kdy si fyzicky odpočinu a zároveň mám možnost i poznávat místo, na kterém dovolenou trávím. Takže balanc mezi fyzicky aktivní a pasivní dovolenou je pro mne ideál. Posilovna, kultura. To všechno do mého volna patří velkou měrou. Rád si také přečtu detektivku, rozvojovou knihu nebo relaxuji u nějakého seriálu.
Zaujal Vás v posledních měsících nějaký zajímavý IT produkt, který můžete doporučit ostatním?
Když vynechám produkty společnosti Xerox, na které jsem hrdý, a myslím na nějakou obecně prospěšnou aplikaci, tak mě zaujalo, že i odvěcí IT rivalové Apple a Google se v době pandemie COVID-19 dokázali spojit a vyvíjet společnou aplikaci, která dokáže upozorňovat na hrozící kontakt s nakaženou osobou. Ačkoli takové aplikace vyvíjejí různé soukromé společnosti i vlády mnoha zemí, věřím, že aplikace od těchto společností bude maximálně ověřena a spolehlivá. Z oblasti zdravotnictví mě zaujaly aplikace umělé inteligence, které dokáží z průběhu vyšetření EKG zjistit výskyt infarktu s mnohem vyšší pravděpodobností, než specialisté z kardiologie a jsou schopni navrhnout potřebu urychlené operace.
Jaká je Vaše oblíbená PC hra?
Přestože pracuji v IT sféře, tak počítačové hry nehraji.
V čem si myslíte, že jste jako firma úspěšní?
Stále držíme pozici lídra na trhu v oblasti tiskových služeb v České republice i na Slovensku. Tajemství úspěchu, díky němuž zvyšujeme tržní podíl i v této době, je dlouhodobý přístup Xeroxu ke službám a produktům, které nabízíme. Zaměřujeme se na všechny segmenty zákazníků od domácích uživatelů po firemní zákazníky, v portfoliu máme vše od papíru po hardware a software. Nabízíme tedy ucelené řešení. Neustále rozšiřujeme a inovujeme naše portfolio tak, aby naše služby pomáhaly všem řešit aktuální situaci, v níž se nacházejí. Soustředíme se na komplexní zpracování administrativy, dat a dokumentů a akcentujeme fakt, že nejde jen o HW, ale celý životní proces dokumentů ve firmách. Díky zrychlující se digitální transformaci, i s ohledem na pandemii koronaviru, jsme připraveni naše zákazníky snadno provést procesem změny od tištěného dokumentu k digitální podobě.
V čem je Vaše firma jiná? Čím se odlišujete od konkurence?
Vyvíjíme hardware společně se softwarem, to nám umožňuje využít této synergie naplno. A to je obrovská výhoda. Fyzický i digitální dokument jsou pro nás jedno. Postaráme se o všechny varianty, a to je pro zákazníka obrovská výhoda.
Kam dál směřuje vývoj Vaší firmy?
Společnost Xerox chce v roce 2021 dále růst. Digitalizace, inovace a zaměření na budoucnost - to je pro nás klíčové. Proto v našich vývojových centrech vznikají například senzory, které pomáhají sledovat zařízení. Spolupracujeme také na výzkumu v oblasti 3D tisku a na podporu boje s pandemií se také zabýváme vývojem testovacích zařízení, obličejových masek nebo ventilátorů. V neposlední řadě je naší oblastí zájmu i umělá inteligence. Do budoucna plánujeme rozdělení společnosti Xerox na tři divize, Xerox leasing, Softwarové oddělení a Innovation. Chceme se s našimi partnery i zákazníky soustředit na podstatné věci. To nám rozdělení na tři divize plně umožní. Chceme růst na trhu a chceme růst společně s partnery. Věřím ve společnou spolupráci, která je pro nás klíčová.
Co byste poradil koncovým zákazníkům při výběru IT produktů?
Digitalizace funguje, proto bych jim určitě doporučil přechod od papírových procesů k produktivnějšímu a bezpečnějšímu využití moderních technologií, který může urychlit návrat na pevnou půdu. Každý náš klient vidí obrovský posun v rychlosti, kvalitě i výrazných úsporách nákladů na práci. To je v současné době naprosto zásadní. Pro IT sektor bude důležitý také rozvoj bezdotykových technologií. Vzhledem k obavám z viru, potřebě udržování určitého sociálního distancu a zmírnění budoucího rizika přenosu, budou zařízení, řešení a procesy fungovat čím dál více na bázi bezdotykovosti. Dalším důležitým krokem by mohlo být použití biometrických údajů, jako je rozpoznávání obličeje nebo hlasu, nebo zvýšená dostupnost 5G sítí pro využití cloudových řešení. Na všechny tyto věci by zákazník měl brát zřetel.
Jaké argumenty byste poradil resellerům při prodeji vašich produktů koncovým zákazníkům?
Xerox i v této nelehké době pomáhá zákazníkům rozšiřovat jejich podnikání, zvyšovat produktivitu pomocí nových technologií a chránit jejich stávající investice novými nástroji a funkcemi. Vylepšením digitálního tisku Xerox zvyšuje ziskovost, nabízí vyšší marže a umožňuje zákazníkům expandovat do nových oblastí. Díky snazšímu, přizpůsobitelnějšímu a rychlejšímu tisku nabízí technologie Xerox zákazníkům více možností, aby mohli rozšířit své podnikání a zvýšit zisk.
Autor: Marketing